Riigikogu lükkas eile kahjuks tagasi Oudekki Loone ja kümnekonna riigikogulase eelnõu, millega oleks välistatud
fiktsiooniliste tekstide igasugune tsensuur Eestis, ka siis, kui tekst puudutab
seadusega karistatavat tegevust. Küsimus on põhimõttelist laadi, ehkki lähtub
ühest konkreetsest Kaur Kenderi teosest. Kui kirjanik kirjeldas oma sõnul ühe
tegelase moraalset allakäiku, mis viis pedofiiliani ja tegu oli kirjandusliku
kirjeldusega, mille eesmärgiks näidata isiksuse lagunemist, siis paljude jaoks
oli teksti eesmärk lapsporno, mille eesmärk innustada pedofiile ning mille eest
on ette nähtud karistus.
Eelnõu ühe esitajana meenutaks, et sõna- ja mõttevabadus on
habras, selle piiramine alati hiiliv ning toimub sageli üldsuse nõudel moraali
nimel. Rahvas on ajaloos sageli eelistanud korda segadusele ka siis, kui kord
nõuab vabaduste piiramist. Sõnavabaduse üks valdkond on loomevabadus, mille
eeldus on piirangute puudumine. Kultuurivaldkonna tuntumaks piiranguvormiks on tsensuur.
Kohus on hetkel Kaur Kenderi „Untitled 12“ küll vabastanud lapspornograafia
süüdistusest, tunnistades Kenderi kavatsused kunsti valdkonda kuuluvateks, ent
teatavasti on prokuratuur asja edasi kaevanud ja me veel ei tea lõppotsust. Kas
me oleme teel riigiks, kus ei usuta kunstivaldkonna eneseregulatsiooni ja
kunstiväline sekkumine ehk tsensuur on aktsepteeritud?
Loomevaldkonna peamine mõte on testida ühiskondliku ja
inimliku olemise piire ja esitada vastikuid küsimusi. Moodsa kunsti olemuseks
on häirida ja kaardid segi lüüa. Hea moodne kunst osutab ühiskonna ja
eksistentsi valupunktidele. Sageli on kunstiküsimuste esitamise meetod kas
moraalselt ärritav või skandaalne. Kunst on valdkond, kus torgitakse
ühiskondlikku mugavustsooni ja on teada, et moodsa kunsti keel on ikka ja
jälle, ka Eestis segadust, viha ja raevu tekitanud. Sageli tegeleb
loomevaldkond elu ja inimeksistentsi tumedama poolega, millest paljud teadagi
ei taha.
Kuidas aga eristada kunstilisi tekste ja nö. tehnilisi tekste, mille eesmärk on
kutsuda üles vägivallale? Kuidas olla kindel, et kunstniku siiras kavatsus on
kirjeldada elu varjukülgi ja mitte kutsuda üles vägivaldsetele tegudele? Kunsti
piirid on tänapäeval hägused ja mis on kunst, defineeritakse vaikimisi ühiskondliku
kokkuleppe kaudu, mille osapooled on kunstnikud, kriitikud, kunstiametnikud ja
rahastajad.
Kunstiliste tekstide mõju võib olla ootamatu ja esile kutsuda
vägivalda ka siis, kui kunstniku kavatsused on olnud teised. Klassikaline
juhtum on Goethe „Noore Wertheri kannatused“, mis kutsus esile enesetappude
laine Saksamaal. Saksa kunstniku Egon Schiele ühiskonnakriitilised maalid, kus
oli kujutatud vägivaldsetes erootilistes stseenides lapsi, said aluseks
kunstniku kinnipidamisele. Rock-muusika liigub üldse lubatavuse ja keelatuse
piiril ning juhtumeid, kus artistidel on tulnud tegemist teha korrakaitsjatega,
teab ajalugu sadu. Hiljuti Eestis esinenud Rammstein on olnud näiteks kinni
peetud sodoomiasüüdistusega, mis oli ühe lavashow osa ning pahandusi komblusnormide
rikkumise tõttu on neil olnud teisigi. Kas keegi kujutab ette rocki, kus
laulutekstid tegelevad ainult seaduse piiridesse jäävate tegevustega?
Kenderi juhtumi lahenduse tähtsus seisneb selles, kas me
avame loominguvaldkonna karistusseadustikule
ehk kas Eestist saab koht, kus on võimalik raamatute, filmide, etenduste
rockishowde sisu ja nende loojate üle kohut mõista? Kus ei piisa ligipääsu
piirangutest, vaid peetakse asjakohaseks raamatute või miks mitte ka näiteks
piltide autoreid sanktsioneerida või ka ühiskonnast isoleerida?
Lapspornograafia valmistamine on keelatud kui vägivald ja
keegi ei vaidle ju selle vastu. Kenderi juhtumis läks ka Riigikogu arutlustes lootusetult
segi kunsti ja elutegelikkuse valdkond. Puhtalt juriidikast lähtudes on vist
raske vahet teha fiktsioonis kujutatava ja elu vahel?
Kuidas aga olla kindel, et kellelegi ei jää tulevikus ette
mõni naistevastase vägivalla stseen, näiteks vägistamine Eesti filmis? Kas Eve
Kivi kehastatud nunn Ursula oli naistevastase vägivalla ohver? Kindlasti leiab
loomade, näiteks hobuste piinamise kirjeldusi klassikalises sõjakirjanduses,
need võivad häirida loomakaitsjaid. Jõhkrate
isikuvastaste kuritegude (peks, tapmiskatsed)
detailseid kirjeldusi ja kujutamist filmis ja teatris on kultuur täis. Ka
need võivad inspireerida tumedatele tegudele, üles kutsuda vägivallale. Seda ei
saa kunagi välistada, sest hea kirjandus, kunst, film ongi mõjus, aga asi on
selle sõnumi mõistmise võimes.
Meie igapäevases elus on palju ohtlikumat fiktiivset vägivalda
kui mõni nišikirjanduse tekst. Kõik lapsevanemad teavad, kui varjamatult vägivaldne on multifilmide maailm, rääkimata
Hollywoodi filmiproduktsioonist. Viimane on reguleeritud vaid kättesaadavuse
piirangutega.
Riigikogus Kenderi teosest inspireeritud toimunu annab alust
meenutada, et loominguline vabadus on vaba ühiskonna eeldus ja kui midagi on
mõistlik reguleerida, siis see on raskestimõistetavate või kahemõtteliste
teoste levik ja kättesaadavus. Riigikogu lükkas eile kahjuks tagasi Oudekki Loone ja kümnekonna riigikogulase eelnõu, millega oleks välistatud
fiktsiooniliste tekstide igasugune tsensuur Eestis, ka siis, kui tekst puudutab
seadusega karistatavat tegevust. Küsimus on põhimõttelist laadi, ehkki lähtub
ühest konkreetsest Kaur Kenderi teosest. Kui kirjanik kirjeldas oma sõnul ühe
tegelase moraalset allakäiku, mis viis pedofiiliani ja tegu oli kirjandusliku
kirjeldusega, mille eesmärgiks näidata isiksuse lagunemist, siis paljude jaoks
oli teksti eesmärk lapsporno, mille eesmärk innustada pedofiile ning mille eest
on ette nähtud karistus.
Eelnõu ühe esitajana meenutaks, et sõna- ja mõttevabadus on
habras, selle piiramine alati hiiliv ning toimub sageli üldsuse nõudel moraali
nimel. Rahvas on ajaloos sageli eelistanud korda segadusele ka siis, kui kord
nõuab vabaduste piiramist. Sõnavabaduse üks valdkond on loomevabadus, mille
eeldus on piirangute puudumine. Kultuurivaldkonna tuntumaks piiranguvormiks on tsensuur.
Kohus on hetkel Kaur Kenderi „Untitled 12“ küll vabastanud lapspornograafia
süüdistusest, tunnistades Kenderi kavatsused kunsti valdkonda kuuluvateks, ent
teatavasti on prokuratuur asja edasi kaevanud ja me veel ei tea lõppotsust. Kas
me oleme teel riigiks, kus ei usuta kunstivaldkonna eneseregulatsiooni ja
kunstiväline sekkumine ehk tsensuur on aktsepteeritud?
Loomevaldkonna peamine mõte on testida ühiskondliku ja
inimliku olemise piire ja esitada vastikuid küsimusi. Moodsa kunsti olemuseks
on häirida ja kaardid segi lüüa. Hea moodne kunst osutab ühiskonna ja
eksistentsi valupunktidele. Sageli on kunstiküsimuste esitamise meetod kas
moraalselt ärritav või skandaalne. Kunst on valdkond, kus torgitakse
ühiskondlikku mugavustsooni ja on teada, et moodsa kunsti keel on ikka ja
jälle, ka Eestis segadust, viha ja raevu tekitanud. Sageli tegeleb
loomevaldkond elu ja inimeksistentsi tumedama poolega, millest paljud teadagi
ei taha.
Kuidas aga eristada kunstilisi tekste ja nö. tehnilisi tekste, mille eesmärk on
kutsuda üles vägivallale? Kuidas olla kindel, et kunstniku siiras kavatsus on
kirjeldada elu varjukülgi ja mitte kutsuda üles vägivaldsetele tegudele? Kunsti
piirid on tänapäeval hägused ja mis on kunst, defineeritakse vaikimisi ühiskondliku
kokkuleppe kaudu, mille osapooled on kunstnikud, kriitikud, kunstiametnikud ja
rahastajad.
Kunstiliste tekstide mõju võib olla ootamatu ja esile kutsuda
vägivalda ka siis, kui kunstniku kavatsused on olnud teised. Klassikaline
juhtum on Goethe „Noore Wertheri kannatused“, mis kutsus esile enesetappude
laine Saksamaal. Saksa kunstniku Egon Schiele ühiskonnakriitilised maalid, kus
oli kujutatud vägivaldsetes erootilistes stseenides lapsi, said aluseks
kunstniku kinnipidamisele. Rock-muusika liigub üldse lubatavuse ja keelatuse
piiril ning juhtumeid, kus artistidel on tulnud tegemist teha korrakaitsjatega,
teab ajalugu sadu. Hiljuti Eestis esinenud Rammstein on olnud näiteks kinni
peetud sodoomiasüüdistusega, mis oli ühe lavashow osa ning pahandusi komblusnormide
rikkumise tõttu on neil olnud teisigi. Kas keegi kujutab ette rocki, kus
laulutekstid tegelevad ainult seaduse piiridesse jäävate tegevustega?
Kenderi juhtumi lahenduse tähtsus seisneb selles, kas me
avame loominguvaldkonna karistusseadustikule
ehk kas Eestist saab koht, kus on võimalik raamatute, filmide, etenduste
rockishowde sisu ja nende loojate üle kohut mõista? Kus ei piisa ligipääsu
piirangutest, vaid peetakse asjakohaseks raamatute või miks mitte ka näiteks
piltide autoreid sanktsioneerida või ka ühiskonnast isoleerida?
Lapspornograafia valmistamine on keelatud kui vägivald ja
keegi ei vaidle ju selle vastu. Kenderi juhtumis läks ka Riigikogu arutlustes lootusetult
segi kunsti ja elutegelikkuse valdkond. Puhtalt juriidikast lähtudes on vist
raske vahet teha fiktsioonis kujutatava ja elu vahel?
Kuidas aga olla kindel, et kellelegi ei jää tulevikus ette
mõni naistevastase vägivalla stseen, näiteks vägistamine Eesti filmis? Kas Eve
Kivi kehastatud nunn Ursula oli naistevastase vägivalla ohver? Kindlasti leiab
loomade, näiteks hobuste piinamise kirjeldusi klassikalises sõjakirjanduses,
need võivad häirida loomakaitsjaid. Jõhkrate
isikuvastaste kuritegude (peks, tapmiskatsed)
detailseid kirjeldusi ja kujutamist filmis ja teatris on kultuur täis. Ka
need võivad inspireerida tumedatele tegudele, üles kutsuda vägivallale. Seda ei
saa kunagi välistada, sest hea kirjandus, kunst, film ongi mõjus, aga asi on
selle sõnumi mõistmise võimes.
Meie igapäevases elus on palju ohtlikumat fiktiivset vägivalda
kui mõni nišikirjanduse tekst. Kõik lapsevanemad teavad, kui varjamatult vägivaldne on multifilmide maailm, rääkimata
Hollywoodi filmiproduktsioonist. Viimane on reguleeritud vaid kättesaadavuse
piirangutega.
Riigikogus Kenderi teosest inspireeritud toimunu annab alust
meenutada, et loominguline vabadus on vaba ühiskonna eeldus ja kui midagi on
mõistlik reguleerida, siis see on raskestimõistetavate või kahemõtteliste
teoste levik ja kättesaadavus.
Comments
Post a Comment