Kõne Riigikogus 20.09.2017 loomatsirkuste keelustamise eelnõu teisel lugemisel: 21. sajand on loomade vabastamise sajand
Tänase eelnõuga liigume
taas sammu edasi õiglasema ja parema maailma suunas. Loomade kasutamine inimese
lõbustamiseks tsirkuses on komme, mis tänaseks on oma aja ära elanud.
Lühikese aja jooksul on avalikkuse huviorbiiti ka Eestis liikunud
loomade heaoluga seotud teemad. Inimesed teevad pingutusi, et üha enam tagada
ka loomade väärikus ja hea liigiomane elu. Üha harvem kuuleb otseselt loomavaenulikke
argumente, mis olid tavalised kümmekond aastat tagasi: siis räägiti, et kuni pole tagatud iga inimese heaolu, pole
põhjust loomade pärast pingutada.
Täna me enam nii ei
mõtle, sest loomade huvide eest seismine
ei vähenda kuidagi teise elusolendite heaolu eest seismise võimalusi.
Inimeste elu ei muutu halvemaks, kui loomadel on parem. Isegi nii: kuni kannatavad
loomad, on tõsiselt halb olla ka väga paljudel inimestel.
Loomaõiguslaste survel sai paarkümmend aastat
tagasi poliitiliseks agendaks lemmikloomade hülgamine ja loomapiinamise
juhtumid argielus , täna seistakse ka Eestis selle eest, et tagada kanalates
lindude elementaarne heaolu. Praegu tundub kanade õiguste eest seismine veel
paljudele siingi saalis naljanumber, umbes nagu koerte ketispidamise
problematiseerimine 1990ndatel.
Aga: mida aeg edasi, seda
enam vaatavad inimesed, kuidas toodetakse toit, mida nad tarbivad. Kui loomade
õigused jätavad muidu külmaks, siis toidukvaliteedi mõjutana võiks
loomaõigustel olla juba laiem kandepind. Kui inimesed ebaeetiliselt toodetud
loomase päritoluga toitu enam ei osta, muutuvad ka kaupmeeste ja tootjate
praktikad.
Lemmikloomade ja kanafarmide teema vahele mahuvad loomade pidamine
karusloomafarmides ja farmide sulgemise perspektiiv, loomade pikamaatransport,
loomapidamise tingimused farmides ja loomade hukkamise viisid, loomade kasutamine meelelahutuseks.
Täna saame me loomi kasutada meelehautuseks, näiteks nende tegevust väga lähedalt pealt vaadata uue
tehnika vahendusel: meil on kaku-, metssea ja kotkakaamerad. Loomanaljad
tsirkuses: vanaeitedeks riietatud ukerdavad mägrad või trikoodes karud ei aja
enam naerma, vaid nutma. Läbi põlevate rõngaste kasuka kõrbelõhna saatel
hüppavad graatsilised kaslased on vaatepildina lihtsalt jube.
Loomad on oluliselt
naljakamad ja toredamad oma loomulikus olekus, inimene ei pea neid oma
stsenaariumite järgi lavastatud pingutatud
„naljadesse“ kiskuma.
Tsirkuses võiksid oma
osavust ja võimete piire demonstreerida siiski ennekõike inimesed:
inimakrobaadid, klounid ja tuleneelajad. Tsirkus ongi muutnud esteetilisemaks
ja eetilisemaks, lausa omaette kunstiliigiks, toogem näiteks prantsuse tsirkus,
meilgi tihti gastroleeriv Cirque du Soleil. Paljud linnad Eestis on juba
otsustanud, et ei soovi näha tsirkuse külalistruppe, kus loomi mööda
esinemispaiku kitsastes oludes väntsutades transporditakse, et siis tsirkuseareenil
nende väärikuse alandamist pealt vaadata. Nüüd on aeg teha ära riiklik
regulatsioon.
Meenutagem, et
loomatsirkuste keelamine oli aktuaalne ka 2015, kui põllumajandusminister oli
Ivari Padar. Siis ei jõudnud eelnõu Riigikokku, aga nüüd on lootust, et loomade
narrimine tõesti lõpetatakse.
Loomakaitse eesmärgiks on
kokkuvõttes asjatute ja välditavate kannatuste vähendamine miinimumini. Loomade
kannatuste vähendamise kõrval on teemaks ka loomadega kokkupuutuvate inimeste
nt nende dresseerijate ja kasvatajate psüühiliste kannatuste vähendamine. Mis
jälje jätab inimese psüühikasse suurte väärikate elukate piitsutamine ja
nüpeldamine, selleks, et nad tagajalgadele tõuseksid või kukerpalli teeksid. Tsirkuste
ja laatade puhul on oluline ka tsirkusekülastajate ohutus, sest alandatud
loomad saavad ka kurjaks.
Inimese suhe loomadega on
pidevas muutumises ja eesmärgiks on rahulik, võimalikult väheste kannatustega
kooseksisteerimine. Loomatsirkuste ärakeelamine
on oluline samm loomade vabastamise teel.
Comments
Post a Comment