Mida
lähemale jõuavad järjekordsed valimised, seda enam kuuleb juttu naistest
poliitikas. Eestis on täna naispresident, kolme erakonna eesotsas on naised,
naisministreid viis. Riigikogus on naisi ligi kolmandik.
Miks on
naiste osalemisest poliitikas ikka vaja eraldi teemat kiskuda?
Rõhutan, et
igal vabal kodanikul on täna Eestis täiesti enesestmõistetav osaleda
poliitikas, ka siis, kui kodanik on naissoost, igalühel on olenemata soost
õigus kandideerida valimistel ja teha poliitikas karjääri kuni kõige kõrgema
tipuni, kui on soovi ja eeldusi. Naisi on enamikes erakondades palju,
lihtliikmete hulgas pooled.
Miks peab sellises
olukorras naiste osalemist otsustusprotsessides kuidagi selgitama või
põhjendama, enamgi: õigustusi leidma. Leidma näiteks naiste eriomadusi, mille
tõttu nad poliitikasse sobivad (näiteks „fantastiline“, nagu praegu SDE
kampaanias). Vabanduste otsimisega tegelevad ka naised ise pidevalt, kirjutades
artikleid, miks peaksid naised poliitikasse minema, korraldades seminare, kus
otsitakse koos motiive, miks astuda erakondadesse ja kandideerida valimistel.
Nagu tugigruppides ikka, käiakse seminarides pihtimuslikult läbi oma ettekäändeid
poliitikast hoidumisele ning kannustatakse üksteist vastastikku poliitikasse
ehk otsusetegemise valdkonda minekule. Küll peaksid naised poliitikasse viima mingit
loomuomast empaatiat ja paremaid kommunikatsioonioskusi, küll tooma
kohusetundlikult poliitikasse paremat
naiste esindatust, sest naisi on pool rahvastikust (otsekui oleks iga naine
igal juhul ennekõike oma soo esindaja ja peaks poliitikasse minema vaid mingeid
soo erihuvisid esindama). Naiste erineva kogemuse poliitikasse toomine tundub
kõige salongikõlbulikum: väide, et naistel ja meestel on üldiselt erinev elukogemus,
ehkki naised pole homogeenne grupp ühise identiteediga, on kahtlemata enamasti õige.
Minu arvates
algab naiste emantsipatsioon sellest, kui naised ise ei otsi kogu aeg
õigustusi, miks midagi teha või tahta ega muretse kogu aeg selle pärast, kuidas
oma eluotsuseid teistele selgitada. Kui keegi tahab midagi ette võtta, mis
teistele kahju ei tee, on ta vaba tegutsema, ka siis kui ollakse juhtumisi
naissoost, ka poliitikasse minek. Ilmselt ei ole naised Eestis veel vaimselt
emantsipeerunud, ehkki meil on maailma üks kõrgemaid naiste tööhõiveid ja
naised on majanduslikult iseseisvad.
Kui naised
põhjendavad ka teineteise seltskonnas, miks osaleda poliitikas, kas asi on
selles, et soovitaks justkui tegutseda valdkonnas, kus mingil välisel või
sisemisel põhjusel, loomuomaselt, naised tegutsema ei peaks?!?
Arutelude a
la „naisi on poliitikasse vaja“
eelduseks on ka, et on umbisikuline keegi, kellel on naisi vaja. Vahel
öeldakse: „meil“ on vaja. Kas meie on rahvas? Mehed? Pigem on naisi vaja
parteieliidil.
Parteituumikutel
(kelleks on enamasti pikalt erakonnas tegutsenud mehed) on tõesti vaja naisi,
näitamaks, et ollakse demokraatlik ja avatud organisatsioon. Naised pakuvad ka
vaheldust ja värskust, seepärast on pidevalt vaja uusi naisi. Poliitikas toimub
üsna aktiivne naistevahetus.
Parteid on
ikka otsinud teistes eluvaldkondades kogutud sümboolse kapitaliga naisi oma
ridadesse: näitlejaid, artiste, teleinimesi, sportlasi. Väga on oodatud naised
kui mingi kitsama eluvaldkonna eksperdid. Kriitilistel aegadel on tippekspert
-- naine olnud lahenduseks: ministrite vahetusel on ka selles valitsuses olnud
väljapääsuks Riina Sikkut ja Katri Raik.
Meie praegune
tubli naispresident, Kersti Kaljulaid leiti lahendusena tupikteele, kui
peamiselt meestest koosneva riigikogu võtmeisikud ei suutnud omavahel kokku
leppida. Reformierakonna siseheitlused rahustas eelmisel kevadel korraks maha naine
välismaalt, Kaja Kallas. Naised ongi alati pisut justkui väljastpoolsed,
tulevad mujalt kui patriarhaalsetest võimuvennaskondadest ja seetõttu sobivadki
lahendama kriitilisi olukordi poliitikas.
Naiste
poliitikasse toomiseks on erakonnad ikka kasutanud viitamist naiste ebatavalisele „tarkusele“ või
„väljapaistvusele“. Sellegi väite eelduseks on, et naised üldiselt ei ole
targad ega väljapaistvad. Kunagi oli Keskerakonnal kampaania „Tark naine astub
Keskerakonda!“ (ja Savisaar tõesti tõi palju naisi tipp-poliitikasse). Praegu
reklaamib Eesti 200 end tarkade naiste erakonnana, SDE kutsub endaga ühinema
säravaid naisi. Võib-olla peaks naiste pideva poliitikasse toomise,
naistevahetuse ja kasutamise asemel küsima, miks naised poliitikas ei püsi või
miks naised ei liigu erakondades sageli edasi, vaid jäävad seltskondliku tegevuse
organiseerijateks, kontoripoolele, valimiste kampaaniajõuks, valimisnimekirjade
number kaheks? Kas naised ise soovivad jääda ka parteielus nö köögipoolele ega
trügi edasi, kas naistel pole intellektuaalseid
eeldusi või sotsiaalseid oskusi parteiliseks karjääriks? Või on
parteides klaaslagi, mida parteide vennaskonnad kiivalt alal hoiavad?
Muide, kas
keegi kujutaks ette kampaaniat: „Tark
mees valib Keskerakonda“, „Tarkade Meeste Erakond“ või „Fantastiline mees,
liitu sotsiaaldemokraatidega“ (viimane paistab küll üsna gei).
Tarkade meeste erakond oleks küll väga teretulnud!
ReplyDelete