Eesti kultuur on alati olnud „multikultuur“. Intervjuu vastused ajakirjale Kulttuurivihkot jaanuar 2019. Ilmumas. Küsimused Maarit Haataja
Kuidas näeb välja
101-aastane Eesti kultuur tulevikus?
Eesti kultuur jääb ka tulevikus omanäoliseks, ma arvan,
ehkki globaalsed mõjud on üha rohkem tunda. Eesti kultuur on alati olnud
mitmekesine „multikultuur“, sest meil on siin ajaloo vältel alati elanud
erinevaid rahvusi. Minevikust on meil baltisaksa pärand, 20.sajandist nõukogude
pärand. Vene vähemuse kultuuril on ikka olnud koht Eestis. Eesti kultuur on
segu, kameeleon, mis muudab oma värve kiiresti, vastavalt trendidele ja
moevooludele. Tal on siiski tuum, mida iseloomustab depressiivsus, must huumor,
mõnevõrra head maitset ja ka tahumatust, toorust. Meie kultuur on pisut pehmem
oma mentaliteedilt kui soome kultuur, ta on palju tagasihoidlikum kui vene
kultuur. Tal on palju ühist läti kultuuriga, ehkki me võib-olla ei tunnista
seda endale meelsasti.
Popmuusikas on eelpool nimetatud tendentsid kõige
huvitavamad. Täna on meil näiteks hea eesti rap-muusika,
artistid nagu Arop, Nublu, Reket jt. Nõukogude pärandit kasutab terasel,
naljakal ja kohati perverssel viisil eestivene laulja, laulutegija ja videokunstnik
Tommy Cash.
Samal ajal kui globaalsed trendid on kohal, kasutatakse
popmuusikas palju etnilisi mustreid, kombineerides etnot ja elektroonilist
muusikat, kandes edasi eesti traditsioonilist depressiivsust – näiteks Maarja
Nuut või Trad.Attack.
Väga paljud inimesed, nende seas noored, peavad
koorimuusikat ja laulupidu tähtsaks. See on institutsioon, mida keegi Eestis ei
saa ignoreerida. Laulupidu muutub iga korraga professionaalsemaks ning koorid
ja tantsuansamblid võistlevad tugevas konkurentsis pääsu eest laulupeole või
tantsupeole.
Kirjandus ja kunst muutuvad üha enam nišinähtusteks, nii
kirjandus- kui kunstimaastik on väga killustunud. Meil on huvitavaid
teatritruppe ja traditsioonilist akadeemilist teatrit, riiklikult finantseeritud
teatrit ja ooperit, mis arenevad üha
enam kommertsiaalses suunas.
Kunst oli oluliselt huvitavam 1990ndatel, kui kunstielu finantseeriti
Sorose fondi rahadega ning palju uusi mõjusid tuli sisse, inimesed hakkasid
reisima. Kunstis küsiti 1990ndatel suuri küsimusi, mineviku ja tuleviku kohta,
nüüdseks näeb kunstis palju pealtnäha uue kordamist. Eksperimentaalne teater
NO99 sulges hiljuti uksed, sest ei
suutnud enam kommunikeerida laiema auditooriumiga. Publik eelistab tükke, mille
sarnaseid nad on varem vaadanud, natuke nalja saada ja lihtsalt meelelahutust pärast
rasket tööpäeva.
Eesti inimestel on ikka aega ja raha kultuuri jaoks, paljude
jaoks on kunst või kultuuri eri valdkonnad ka harrastusteks (maalimine, koorilaul,
rahvatants). Ilmselt kasvab kultuuri kui hobi tähendus inimeste elus ka
tulevikus nagu see on Soomes, sest inimestel on rohkem vaba aega, nad ka elavad
kauem ja on tervemad.
Eesti professionaalne ja rahvakultuur sõltub suuresti
riiklikust rahastusest, kuigi on ka erasponsoreid.
Meil on Eesti film ja teletoodang, mis näiteks väga edukalt
kasutab inspiratsiooniallikana Eesti ajalugu.
Eesti 1990ndad on ikka veel üsna puutumata materjal kunsti
vaatenurgast. Meil jooksis hiljuti Eesti televisioonis kallilt toodetud
teleseriaal „Pank“, mis rääkis noorte eestlaste oma panga loomise, arendamise
ning ära müümise lugu 1990ndatel. Loodan, et 1990ndate lugusid
interpreteeritakse ka tulevikus.
Eesti linnad on siiani veel väga eksootilised välismaalaste
ja turistide jaoks, siit leiab segu keskaegsest, nõukogude perioodi ja
uuematest ehitistest ja linnaruumist. Arvan, et siin on meil veel palju
avastada, hinnata ja nii meie endi kui ka külaliste jaoks eksponeerida. Kahju, et nii nagu Tallinn
või ka väikesed linnad muutuvad rikkamaks, hävitavad nad kiiresti mineviku
vaesema aja keskkonna ning ehitavad asemele suured ostukeskused. Tulemuseks on
see, et Eesti väikelinnad näevad üha enam välja nagu Tallinna äärelinnad või
mistahes Põhja-Euroopa väikelinnad. Arusaam, et ka nõukogude aja ehitised on
osa meie kultuuripärandist, ei tule kergelt.
Missugused on teie
arvates Eesti väljakutsed tulevikus, eriti kultuuri vallas?
Kultuur on väga globaalne nähtus. Inimesed reisivad ja nende
huvid muutuvad väga erinevaks, kultuurimaastik muutub üha killustunumaks sest
auditooriumi huvid muutuvad üha killustunumaks. On väga vähe sündmusi, mis
meelitavad suuri auditooriume, võib-olla laulupidu või üllatavalt ehk Eurovisioon
(Eesti laul) on olnud väga populaarne pikka aega. Eesti filmi auditoorium on
alati väike olnud. Kõik see muudab eesti kultuuri tootmise väga kalliks.
Turundus nõuab palju tähelepanu, sest me oleme ääremaa, aga ma siiski loodan,
et võime siiski müüa oma lugusid maailmale, näiteks postsotsialistlikust
minevikust -- kui seda teha professionaalselt.
Eesti ühiskond on väga väike ja mõnikord on tunda
originaalsete mõtete puudust. Kõik tunnevad kõiki. Ehk reisimine ja uute ideede
import ning rahvusvaheline koostöö võivad kaasa tuua inspiratsiooni ja
produktiivseid kultuuride kokkupõrkeid. Venekeelsete inimeste kaasamine meie
kultuurimaastikule ja kultuuritoodangu protsessi võib samuti anda huvitavaid
tulemusi.
Mida te näete Eesti
inimeste identiteedi tugevustena ja parimate omadustena ning kuidas need
ilmnevad maa kultuuripildis?
Eesti inimesed on väga paindlikud ja head õpilased. Meil on
peaaegu alati olnud välismaised valitsejad, oleme olnud koloniseeritud ja
okupeeritud ning alati midagi õppinud ja kuidagi üle elanud rasked ajad. Me
oleme kiired ja kohaneme muutustega, kuigi siin on erinevusi, kui pidada silmas
vanusegruppe, regionaalseid iseärasusi või sugu. Siin on hiiglaslikud
põlvkondade, hariduslikud ja soolised erinevused väärtustes: maamehed on
konservatiivsemad kui linnas elavad naised, naised on haritumad. Meil on rikas
Tallinn ja vaena Lõuna-Eesti. Nii on meil väga palju erinevaid arusaamu, mis
üldse Eestis ja maailmas toimumas on. See teeb mõnikord asjad keeruliseks ja
vallandab ka poliitilisi kokkupõrkeid. Parempoolsed poliitilised arengud toovad
kaasa hirmu erinevuste ja välismaalaste ees, samuti globaalsete arengute ees.
Milline näeb välja
koostöö Eesti ja Soome vahel teie silmis ja mis on selle tähtsamad asjaolud?
Eesti ja Soome on edasi head naabrid, nagu me oleme olnud
kogu aeg! Meie kultuurisuhted on lähedased, aga palju sõltub ka sellest, kui
palju me oskame teineteise keeli tulevikus. Eestlased on mures, et üha vähem
soomlasi käib Eestis. Eesti on muutumas üha kallimaks ja vähem eksootilisemaks,
kui ta ehk oli minevikus.
Kuidas saab teoks
inimeste vaheline võrdõiguslikkus Eesis? Kui see üldse saab teoks?
Eesti on talupojaühiskond, kus naised on alati tööd teinud.
Eesti mehed nagu naisedki töötavad palju, ka kodus, ja mehed ei ole naiste
karjääri vastu, ehkki siiski loodavad, et kogu hoolitsemise valdkonna töö jääb ühiskonnas
naiste teha. Mis puutub võimu jagamisse, eelistavad Eesti mehed hoida võimu
endale, nagu igal pool mujalgi, ma arvan. Nõukogude aeg mõjutab meie keskealisi
tugevalt, meil oli 100% naiste tööhõive minevikus, olid nii naistraktoristid kui
teetöölised ja ehitajad 1940ndatest kuni 1980ndateni.
Noored naised avastavad ja võtavad omaks lääne feminismi vähemkriitiliselt
kui minu põlvkond ja kasutavad loosungid, mis tuginevad USA päritolu soolise
võrdõiguslikkuse arengutele. Kui vaadata näiteks internetiportaale nagu
Feministeerium, leiab USAst inspireeritud diskursusi, kaasa arvatud #MeToo. Meil
on ka LGBT liikumised osana võrdõiguslikkuse diskussioonist.
Et konservatiivsed tendentsid on ülekaalus, kardan, et Eesti
areneb enam ja enam samas suunas Poola ja Ungariga -- mis puutub arusaamadesse rahvusest
või soost. Paljud naised on siiski konservatiivse surve vastu, nende hulgas enamik,
aga mitte kõik intellektuaalid. See on huvitav, ehkki ka murettekitav areng.
Comments
Post a Comment