Skip to main content

Soolise võrdõiguslikkuse põhiküsimus: hoolitsemine kui töö ja selle hind. Ilmus Postimees, Arvamus 26.02.2016

Kes ei teaks: laste, omaste, haigete, vanurite, ka loomade eest hoolitsemise töö on lõputu, korduv, päevast päeva toimuv sebimine ja muutub nähtavaks ainult juhul, kui see töö jääb tegemata. Kui üleöö keegi näiteks kodus enam ei korista, ei põeta haigeid ja vanu, ei vii lapsi trenni ja huviringi, ei tee süüa, tekib ühiskonnas lühikese ajaga mastaapne kaos, mis raputab ühiskonna alustalasid, kaugelt enam kui näiteks üledramatiseeritud ja avalikkuses palju tähelepanu pälvivad liiklusummikud. Kui näiteks liikluse kontrolli alla saamine on tehniline küsimus, mis ei puuduta inimesi isiklikult, siis privaatsfääri tööde organiseerimisega on inimestel alati väga isiklik suhe ning ümberkorralduse katsed selles valdkonnas sütitavad alati kirgi.
Ühiskonnateadlased on seostanud hoolitsemise tööd (care work) ühiskonnas soolise võrdõiguslikkuse teemaga, pidades seda olulisemakski küsimuseks kui raskestimõõdetavat abstraktset palgalõhet. Kuidas on hoolitsemise töö ühiskonnas jaotatud meeste-naiste, erinevate klasside, rahvusgruppide jne vahel, kas ja kuidas see töö on kaubastunud, muutunud teenuseks, mida saab osta ja müüa, mis on selliste tööde hinnakiri. Kuidas on korraldatud ja kes teeb ühiskonnas ära hoolitsemise tööd, on seotud ühiskonna soolise korraga (režiimiga), võimujaotuse ja sotsiaalse õiglusega.
Suures osas on koristamine, laste ja teiste pereliikmete hooldamine ja kantseldamine võõrale silmale nähtamatu eluvaldkond, mis ometi nõuab ressursse. Enamasti teevad selle töö ära emad või vanaemad, tädid, üldjuhul seega naised tasuta. Seda, et naised hoolitsevad, on peetud traditsioonilise tööjaotuse loomulikuks osaks ja on arvatud, et see ühtlasi hoiab koos perekondi ja ka ühiskonda tervikuna. Enamasti naised ka teevad kodu ja perega seotud töid nurisemata, ka siis, kui neil on kõrgelt kvalifitseeritud täisajaga palgatöö väljaspool kodu. Naiste tööpäev on seega topeltpikk, palgatöö kõrval tuleb hakkama saada ka erinevate hooldus-koristus-logistikateenustega.
Hoolitsemise töö on tasustamata töö teadagi seni, kuni seda ei osteta teenusepakkujalt. Kui vastavaid teenuseid osta sisse turuhinnaga, ilmneb, et tegemist on vägagi kalli tööga ning häid lapsehoidjaid, hooldustöötajaid ja isegi usaldusväärseid koristajaid polegi nii lihtne leida. Seega, tehes tasuta ära hoolitsemise töö, hoitakse peres ja ühiskonnas tervikuna kokku palju raha, aga seda naiste aja ja tasuta töö hinnaga.
Osaliselt võib hoolitsemise tööd muretult väljaspoole delegeerida, kui on raha, näiteks palgata koristaja ning sellest peresuhted ilmselt vaid võidavad. Kui aga pere ostab sisse kõik koduse hoolitsemisega seotud teenused, võib elu tunduda väga mugav, ent tõenäoliselt kaob ka kodusoojus ja väheneb pereliikmete vaheline privaatsus ja ka intiimsus. Kui peres askeldab pidevalt mitmeid võõraid inimesi, saavad emad ja ka isad muretult väljaspool kodu ennast teostada, aga tulemuseks võib olla olukord, et omavahel polegi varsti eriti asja.
Niisiis, hoolitsemise tööd on perede elus suur dilemma. Naiste kodus askeldamine loob kodusoojuse ent võtab ära ka suure osa naiste ajast ja energiast, mida ühiskond ootab kodust väljapool, ning ka haritud naised ise enamasti soovivad end väljaspool kodu erialaliselt teostada.
Arenenud lääneriikides teevad väheprestiizhssed kodutööd sageli ära madalamatest klassidest pärit naised või sisserändajad, sageli on nende töösuhted mitteametlikud ja neil puudub ka sotsiaalne kaitse. Ka Eesti on jõudsalt selle poole teel.
Heaoluriikides on hoolitsemise töö oma hooleks suures osas võtnud riik ja organiseerib seda maksurahast, nii ka Eestis. Meil on tänapäeval koolid ja lasteaiad, haiglad, hooldekodud, kus toimuv tegevus jäi varem privaatsfääri ja tehti ära perekiikmete poolt. Samas jääb suur osa hoolitsemise tööst ikkagi privaatsfääri, sest on nähtamatu või pole tööna defineeritud. Meilgi kerkib otsekui üllatusena aeg-ajalt avalikkuse mõni hoolitsemisega seotud eluvaldkond, näiteks et keegi hooldab oma kodusse sisuliselt sissemüürituna oma puudega omakseid, ei pääse palgatööle ega saa ka riigilt toetust, millest oleks võimalik ära elada.
Hoolitsemise töö ja selle hind võiks olla keskseks teemaks soolise võrdõiguslikkuse debatis, mis Eestis sageli kisub rappa ning tegeleb pseudotemaatikaga, nagu laste peokostüümid, või hirmutab sooneutraalse lasteaiaga.

Comments

Popular posts from this blog

Minu aasta 2023, mõned märkmed

 Vaatan, et 2023 pole ma kirjutanud ühtegi blogipostitust! Ja avaldanud olen ainult ühe ajaleheartikli "Barbie" filmist Eesti Ekspressis ja lisaks Postimehes ühe ülevaate arvamusfestivali Fenno-Ugria paneelarutelu taustaks (mida ka vedasin). Töörohkemat aastat annab meenutada ja seepärast ajakirjanduslikult kirjutada pole jõudnudki. Töökoormus meenutab 1990ndaid, kui tegin Eesti Ekspressi Areeni, ilmutasin ühiskondlikku aktiivsust ja olin samaaegselt magistrantuuris! Töönarkomaani jaoks muidugi ongi töötamine  loomulik olek, ei kurda.  Nii et 2023 oli väga tore ja tulemustele orienteeritud aasta, vaatamata ajaleheartiklite nappusele! 2023 tähistab minu jaoks tegelikult väikest karjääripööret. Avan  tausta: suurest poliitikast ehk riigikogust kukkusin rahva tahtel teatavasti 2019 välja, järgnevad koroona-aastad jätkasin õpetamist Tallinna ülikoolis, lisaks olin soolise palgalõhe vähendamise projekti (REGE) kommunikatsioonijuht (akadeemilise töö koroona-aastatel varjutas küll p

Eesti kultuur on alati olnud „multikultuur“. Intervjuu vastused ajakirjale Kulttuurivihkot jaanuar 2019. Ilmumas. Küsimused Maarit Haataja

Kuidas näeb välja 101-aastane Eesti kultuur tulevikus? Eesti kultuur jääb ka tulevikus omanäoliseks, ma arvan, ehkki globaalsed mõjud on üha rohkem tunda. Eesti kultuur on alati olnud mitmekesine „multikultuur“, sest meil on siin ajaloo vältel alati elanud erinevaid rahvusi. Minevikust on meil baltisaksa pärand, 20.sajandist nõukogude pärand. Vene vähemuse kultuuril on ikka olnud koht Eestis. Eesti kultuur on segu, kameeleon, mis muudab oma värve kiiresti, vastavalt trendidele ja moevooludele. Tal on siiski tuum, mida iseloomustab depressiivsus, must huumor, mõnevõrra head maitset ja ka tahumatust, toorust. Meie kultuur on pisut pehmem oma mentaliteedilt kui soome kultuur, ta on palju tagasihoidlikum kui vene kultuur. Tal on palju ühist läti kultuuriga, ehkki me võib-olla ei tunnista seda endale meelsasti. Popmuusikas on eelpool nimetatud tendentsid kõige huvitavamad. Täna on meil näiteks hea eesti rap -muusika, artistid nagu Arop, Nublu, Reket jt. Nõukogude pärandit kasu

Pirita tunnuslause "Mereõhk teeb vabaks" lugu

2005. aastal lapsega kodus olles sain arvuti taha istuda vaid sekunditeks. Pea aga siiski töötas, ehkki magada sain vähe. Siis otsustasin osaleda Pirita tunnuslause konkursil, ja üllatus-üllatus: õnnestuski see võita. Tollaselt linnaosa vanemalt Enno Tammelt sain auhinnaks purjekat kujutava moodsa meene. Nüüd Piritale sõites näengi linnaosa piiril valguskirjas iga päev oma lauset, mis on muidugi palju suurem preemia. Leidsin arvutist oma võistlustööst tunnuslause põhjenduse, mis tundus mulle praegugi täiesti mõistlik ja Pirita vaimsust kirjeldav. “Pirita linnaosa tunnuslause võiks olla Mereõhk teeb vabaks Põhjendus: Pirita on merega tihedalt seotud linnaosa, kus elavad väärikad linlased, kes oskavad nautida vabadust, mille mere lähedus annab. Vaba inimese tunnus on samas vastutada nende privileegide (rahu, puhta looduse) eest, mida elu Pirital pakub.”