Ennustamatus, improvisatsioonid ja reeglitepõhine maailmakord. Välispoliitika kõne Riigikogus 12.02.2019
Lugupeetud
rahvasaadikud!
Tänan
eelkõnelejaid ja ennekõike välisminister Sven Mikserit ja väliskomisjoni
esimeest Marko Mihkelsoni põhjalike ja professionaalsete ettekannete eest!
Välispoliitika
gurmaani jaoks on praegune maailm tõeline maiuspala. Pikka aega vankumatuna
tundunud suurriikide ajaloo käigus lihvitud institutsioonid on äkki osutunud
elusaks ja haavatavaks ja selgelt on
välja on koorunud rahvusvaheliste suhete sõltuvus inimtegurist. Ennustamatus ja
improvisatsioonid on märksõnad, mis iseloomustavad muutnud välispoliitika
protsessi kõige paremini. President
Trumpi tviitideks sõnastatud seisukohad dirigeerivad kohati maailma ühe võimsaima
riigi USA toimimist, külvates peataolekut ja segadust, pannes õhku ahmima
traditsiooniliselt hillitsetud
rahvusvaheliste suhete etableerunud maailma. Briti konservatiivide
siseparteilisest vägikaikaveost kasvas välja Brexiti rahvahääletus, mis on toonud
kaasa kirglikud protsessid Suurbritannia võimaliku lahkumise ümber Euroopa
Liidust, mille klaarimine käib jätkuvalt intensiivselt ent mille lõplikuks
settimiseks kulub aastaid. Huvid, juhused ja värvikate üksikisikute tegevus
mõjutavad rahvusvahelist elu praegu tugevalt, pole näha, et lähiajal taastuks
vaikus ja ennustatavus.
Samal ajal reljeefsete juhtidega on oma
elujõudu näidanud parlamentaarne demokraatia.
USA kongress spiiker Nancy Pelosi juhtimisel on otsustavalt ohjeldanud
president Trumpi eepilist projekti rajada Mehhiko piirile miljardeid maksev
müür ning USA riigiasutused on tänu kongressi sekkumisele taas töövõimelised.
Briti parlament räägib jõuliselt kaasa
peaminister Theresa May juhitud Brexiti-projekti saatuses, kaitstes
parlamendi kaudu pikas plaanis Suurbritannia rahva majanduslikke ja poliitilisi
huvisid. Me ei tea veel, kas ja kuidas Brexit toimub nagu me ei tea,
missugusied üllatusi võib kaasa tuua president Trumpi jätkuv ajastu. Igal juhul
on maailm muutuste keerises nagu ka seda kooshoidvad rahvusvahelised organisatsioonid.
Selles
tormilises maailmas on üha tähtsam reeglitepõhine maailmakord ja väikeriigina
teame oma ajaloolisele kogemusele tuginedes ülimalt hästi, et meie julgeolek ja
riigina kestmine on sõltuv rahvusvahelistest kokkulepetest. Eesti saab endiselt
hästi läbi oma partneritega NATOs kui ka Euroopa Liidus, teeb koostööd ÜROs
ja teistes organisatsioonides.
Rahvusvahelistest kokkulepetest kinnipidamine
on ka eelduseks, et on võimalik tagada rahulik areng ja koostöö ajal,
kui paljudes maades on pead tõstnud nähtused, mis ohustavad rahulikku
kooseksisteerimist, nagu isolatsionism ja antidemokraatlikud protsessid.
Sellepärast on ka oluline Eesti osalemine rahvusvahelises koostöös, olgu see
siis idapartnerlus ehk arengukoostöö teiste kunagiste Nõukogude Liidu osadega
nagu Ukraina, Moldova, Gruusia või Valgevene või ka humanitaarabi ja arengukoostöö Aafrika riikidega. Koostöö ja ka panustamine on meie oma
julgeoleku alus ning tasub meenutada, et
ka tänu arengukoostööle 1990ndatel tõusis Eesti riik ja ühiskond taas jalgele
ja edenes kiiresti läänestumise teel. Seda ei maksa unustada, kui kõlavad
hääled, mis seavad kahtluse alla rahvusvahelise arengukoostöö rahastamise Eesti
riigieelarvest.
Poliitikas
on keskne kommunikatsioon, mõnede arusaamade järgi poliitika ongi
kommunikatsioon, mida ei suudeta kommunikeerida, seda pole olemas. Eesti
välispoliitika on ülimalt professionaalne ja sellele aitab kaasa
professionaalne välisteenistus, mis areneb ja laieneb jätkuvalt, nagu ka
eelpool kuulsime.
Selles
professionaalsuses on vahel ehk tagaplaanile jäänud meie välispoliitilise
tegevuse siseriiklik kommunikeerimine. ÜRO rändepakti ümber toimunud
siseriiklikud mullistused tõid hästi esile, kui oluline on oma tegevuse
seletamine ja veelkordne üleseletamine.
Mis välispoliitika professionaalidele tundub enesestmõistetav, ei pea
nii paistma tavakodanikele, isegi ajakirjanikele, kes ei pruugi alati aru saada
Eesti jõupingutustest rahvusvahelises koostöös.
Välispoliitika
kommunikatsioonis on oluline, et iga
inimeseni jõuaks teadmine, et Eesti ei ole suurriik, mis saaks hakkama üksi.
Eesti on olnud Euroopa Liidus abisaaja ja nüüd ka maksja, ent on paljudes
valdkondades endiselt abisaaja. Nii nagu aidati meid ja aidatakse nüüdki,
aitab Eesti teisi ja suurendab sellega ka oma nähtavust, mõjukust ja
julgeolekut.
Praegu
pürib Eesti ÜRO julgeolekunõukogu liikmeks. Selles protsessis suhtleme
riikidega üle kogu maailma ja mõnikord tuleb seletada Eesti lugu algusest
peale. Kus me paikneme, mis keelt räägime, mida mõtleme. ÜRO julgeolekunõukogu
liikmeks pürgimise protsessi kaudu näeme, et välispoliitika on pidev protsess,
kus tuleb endast jätkuvalt väikeste sammudega märku anda.
Eesti
on Euroopa Liidu täieõiguslik liige ja me ei saa käsitleda Euroopa Liitu
(“Brüsselit”) nagu kedagi väljaspoolset. Eestis on toetus Euroopa Liidule üks
organisatsiooni kõrgemaid. Eesti huvides on ühtne ja koostöövõimeline Euroopa
Liit. Kahetsusega tuleb tõdeda, et just uute liikmete, endiste idaeuroopa
riikide hulgas on neid, kes seavad kahtluse alla Euroopa Liidu alusväärtused
nagu solidaarsus ja üksmeel. ÜRO rändelepingu teema arutelu tõi esile vastuolud
eri riikide seas arusaamades, mis
puudutavad ühist vastutust kriiside korral. Ka Eestis on solidaarsus ja ühtsus vahel
kahtluse alla seatud, et teenida odavat sisepoliitilist populaarsust.
Rahvusvahelises plaanis on sellised tendentsid kahjulikud, sest saetakse
sedasama oksa, millel ise istutakse. Eesti on tänu rahvusvahelisele
solidaarsusele palju võitnud nii majanduslikuks kui julgeoleku tagamises. Seda ei
maksa unustada.
NATO
liikmena oleme eeskujulik maa, “kahe protsendi klubi liige” ja kaks protsenti riigieelarvest kaitsekulutustesse on Eestis poliitiline
konsensus. Peame oluliseks transatlantilist sidet ja seda, et NATO juhtivaks
partneriks on Ameerika Ühendriigid,
kuigi toetame ka seda, et Euroopa partnerid panustaksid NATOsse
võimetekohaselt, ideaalis 2 protsendi raames. Arvestades meie geopoliitilist
asendit, mis ei muutu, on Eestile on oluline liitlaste kohalolek ja nähtavus.
Me oleme olnud NATO ja Euroopa Liidu liige juba 15 aastat, nii et oleme hakanud
seda pidama antuseks või enesestmõistetavaks. Vahel tasuks meenutada, mida see
meile tähendab, et me oleme nende elitaarsete klubide liige. Eestis eelmisel
nädalal toimunud kõrgetasemeline idapartnerluse
konverents tuletas taas meelde, kui hästi Eestil on tegelikult läinud. Need on
olnud olulised valikud.
Väliskomisjoni
visiidil Ida-Ukrainasse jõudis komisjoni liikmetele läbi isikliku kogemuse
kohale, kui habras on tegelikult rahu ka tsiviliseeritud Euroopas ja kuidas peab olema valvel riikliku
iseseisvuse eest Venemaa naabruses.
Maailm
on tegelikult väike ja meil on ühiseid huvisid rohkem kui seda, mis meid
eristab -- kui mõelda globaalselt: kliimale või keskkonnateemadele laiemalt,
mis tulevikus üha enam saavad mõjutama rahvusvahelisi suhteid, rahu ja
julgeolekut.
Sotsiaaldemokraadid
on alati seisnud vabaduse ja liberaalse
demokraatia väärtuste eest ja me peame
neid ka välispoliitika kõige olulisemateks baasväärtusteks. Peame oluliseks Eesti
nähtavuse suurendamist, koostööd julgeoleku ja majanduse ning keskkonna vallas.
Tänan
tähelepanu eest!
Comments
Post a Comment