Loomade ärakasutamine ja väärikus. Ilmus Eesti Ekspressis Areenis 17.05 pealkirja all "Piinarikkalt surnud loom ei kaunista kedagi"
Kõrged karusnahksed
mütsid, kraed, tutid, peapaelad, kõrvaklapid –inimene on ikka ennast soovinud
ehtida teise elusolendi kasukaga. Kohev loomakarv inimnäo ümbruses mõjub mõne
jaoks kui lõvilakk jõu ja võimu sümbolina, andes usutavasti ka igavamale inimnäole juurde ilmekust, veetlevust
või rõhutades inimese võimu loomariigi ja looduse üle. Aafrika pealikud ja kuningad on enda näo
mõjukuse suurendamiseks kasutanud isegi loomanahkade otsa jäetud päid – tiigri–
või lõviskalpe. Ka Euroopa mood sallis veel hiljuti rebaseboasid, mille ühes
otsas surnud looma lapikuks pressitud nägu ja teises otsas saba, koivanahad
koos krimpsukuivanud päkkadega sorakil.
Loomanahad on olnud
teatavasti lausa raha üks ekvivalente, nende vastu vahetati teisi kaupu. Kunagi
oli selleks praktiline põhjus: kangast ei osanud inimesed veel kududa ja
seepärast tuli end katta loomanahkadega, et saada sooja. Eestis kanti veel 30-40 aastat tagasi
hülgenahast kraesid, mille saamiseks notiti maha vastsündnud hülgebeebisid.
Tunnistan, et ka mul oli kunagi selline, saadud koos mantliga päranduseks
naabritüdrukult.
Luksus ja teiste
elusolendite naha kasutamine inimese poolt on ikka koos käinud. Kui hiljuti
lõhkes Hiina „karusnahamull“ – karusnahkade tarnimine Hiina ja seega ka Euroopa
karusnahatoodang vähenes pea poole võrra, siis selle taga oli väidetavalt tõhus
võitlus korruptsiooni vastu Hiina ametnikkonnas: just karusnahku kasutati ametnike soodsas suunas
mõjutamiseks.
Hollywoodi kuldajast teame
minginahka ja rebaseboadesse mähitud kaunitare. Veel kuuekümnendatel kanti
tänaseks haruldaseks muutunud kaslaste – jaaguaride, pantrite, tiigrite,
väiksemate kaslaste nahast valmistatud esemeid. Täna oleks see skandaal:
Hollywood on nüüd pigem selleks avandgardiks, kes soovitab lõpetada loomade asjatud
kannatused, loobudes nende nahkade kandimisest. Eesti päritolu Hollywoodi täht
Mena Suvari, kes oma hiilgerolli tegi filmis „American Beauty“ koos Kevin
Spaceyga -- saatis mõned nädalad tagasi teatavasti ka Eesti peaminister Jüri
Ratasele kirja, veendes teda, et karusloomade kasvatamine – loomade piinamine
Eestis -- tuleb lõpetada.
Kallid naaritsakasukad
daamide seljas olid veel hiljuti meeste
võimu ja rikkuse näitajaks, võiks isegi öelda, sarnaselt kallite autode või muu
tehnikaga – omamoodi peenisepikenduseks. Presidendivastuvõtuaegne moepolitsei hindas 1990ndatel ka Eesti seltskonnaajakirjanduses
daamide kasukaid, ohates tunnustavalt võimaliku hinnaklassi üle. Mida kallim on
naise kasukas, seda kõvem mees – otsekui viitaks karusnahk naise õlgadel mehe ürgsele
kütiosavusele!
Uhked kasukad tänases läänestnud
Tallinnas jäävad aga juba silma kui stigma, viidates moraalselt küsitavale
tegevusalale või hämaratele sissetulekuallikatele. Paradoksaalsel kombel võib
kasukas viidata ka vaesusele: pensionäri
kümneid aastaid käigus olnud kasukas võib olla märk toimetulekuprobleemidest. Mõnes
mõttes ongi ökoloogiline kanda põlvest
põlve pärandatavat kasukat. Kantud kasuka võib täna kirbuturul saada üsna
poolmuidu, sest hipsterid ja muud moeteadlikud tegelased ennast juba surnud
loomadega ei kaunista!
Eesti ühiskonnas kogub diskussioon loomade ärakasutamise üle inimese huvides
alles hoogu. Parlamendis kukkus karusnahafarmide sulgemise eelnõu teatavasti küll
läbi – ennekõike põllumajanduse lobi tõttu. Täna karusnahafarmid, homme kanade pidamine
või teised intensiivloomapidamise valdkonnad: põllumehed teavad, et targem on
seda džinni mitte pudelist välja lasta! Ent küsimus loomade õigustest ja nende ärakasutamisest
inimese poolt muutub üha aktuaalsemaks. Karusnahafarmid on selles valdkonnas
isegi üks lihtsamaid teemasid. Kui turg teadlikkuse tõusu tõttu kokku kuivab,
kaob ka karusnahatööstus. Üha enam kerkib päevakorda eetiline tootmine
erinevates eluvaldkondades, levivad õiglase kaubanduse põhimõtted: meile on üha
olulisem, kes ja kuidas õmbleb meie riided, korjab meie kohvioad, kuidas kasvab
ja toodetakse meie toit. Karusnahakasvanduste kõrval on loomakaitse
huvivaldkonnaks intensiivloomapidamine tervikuna: tingimused farmides,
pikamaatransport, võimalikult valutu hukkamine. Loomakaitse eesmärgiks on
kokkuvõttes asjatute ja välditavate kannatuste vähendamine miinimumini. Loomade
kannatuste vähendamise kõrval on teemaks ka loomakasvatajate psüühiliste kannatuste
vähendamine.
Loomade õiguste teema laiem
taust on eetika – õpetus õigest ja valest ning see haakub tegelikult
inimõiguste ja võimu temaatikaga.
Loomaõiguste kaitsmine on
pärit samast allikast nagu naiste või vähemuste kaitsmine ning polegi kokkusattumus,
et loomade õigustega seotud inimesed on sageli seotud ka naiste või
seksuaalvähemuste või teiste vähemprivilegeeritute kaitsmisega. Nõrgemate olukord ja asjatute kannatuste vältimine, olgu need siis inimesed
või loomad, on progressiivselt mõtlevate inimeste jaoks võtmeteemad, millega saab mõõta ka
ühiskonna arengutaset. Kes suhtub loomade kannatustesse ükskõikselt, peab
alamaks ka naisi, teist rassi inimesi ja seksuaalvähemusi – see on näha ka
Eesti tänasel poliitmaastikul.
Loomade õiguste teemal
arutlenud filosoof Giorgio Agamben väidab, et suhtumises loomadesse on
võtmeküsimuseks inimese ja loomade erinevuse otsimine ja inimese püüd leida
kinnitust oma unikaalsusele (Giorgio Agamben, The Open: Man and Animal.
Stanford, 2004, vt. Vikerkaar, juuli 2012). Inimene otsib erinevate loomade
puhul enamasti tunnuseid, mis teda loomadest eristavad ja mis väga tähtis, inimest
ülendavad. Loomade ja inimeste erinevust tõlgendatakse igal juhul vaimsuse
ilminguna, näiteks püstiseismist ja pöialt on seostatud tööriistade
kasutamisega. Loomade juures rõhutab inimene alati millegi puudumist: olgu see kõnevõime,
ratsionaalsus, kultuur, ajalugu, teadlikkus surmast, erootika, häbi, süü. Nende
nähtuste puudumine legitimeerib justkui inimese domineerimise loomade üle ja
õigustab loomade ärakasutamist.
Loomade alamaks pidamist
on seostatud ka inimese võitlusega oma loomalikkuse vastu. Kui siit edasi
mõelda, siis loomalikkust on võimupositsioonil olevad inimesed ikka omistanud
teistsugustele või alamatele: valged teistele rassidele, mehed naistele,
heterod homoseksuaalidele. Loomalikkusega saab õigustada teistssuguste
tagakiusamist ja või ka hävitamist, samas on loomade alandamine inimese võitlus
oma sisemiste deemonitega ja loomaliku poolega.
Keskajal põletati teatavasti
nõidade pähe kasse ja usuti, et mõned
inimesed võivad käia jooksmas libahunti.
Kui Carl Linné paigutas 18. sajandil primaatide keskele ka inimese, oli
see skandaal. Tänaseks oleme me aktsepteerinud, et šimpansid ja gorillad polegi
meist väga kaugel ja on isegi leitud, et inimesel ja kassil on leemurite näol
ühised eellased.
Lisaks keskaegsele
umbusule ja hirmule on ümber saamas ka loomade väärkohtlemine
näiteks loomatsirkustes. Teaduse arenguks vajalike loomkatsete osas muutuvad
nõudmised üha rangemaks. Inimese suhe loomadega on pidevas muutumises, seda
enam, mida rohkem aktsepteerib inimene
oma sarnasust loomadega. Arenenud maailm
liigub igal juhul selle poole, et tunnistada loomade õigust liigiomasele
elule ja väärikusele. Piinarikalt surnud loom ei kaunista ega ülenda inimest
kuidagi.
Väljatõste: Kes suhtub loomade kannatustesse ükskõikselt,
peab alamaks ka naisi, teist rassi inimesi ja seksuaalvähemusi.
Comments
Post a Comment