Kunagi näidati laatadel
mustanahalisi mehi, karvaseid naisi ja siiami kaksikuid. Inimesed kogunesid
neid vaatama, maksid raha ja neil oli lõbus.
Loomade kasutamine
inimese lõbustamiseks tsirkuses on vana komme, mis tänaseks on samamoodi oma
aja ära elanud nagu karvaste naiste või kokkukasvanud peadega laste üle
naermine. Loomad on inimestele tundunud naljakad, kui neile panna selga inimese
riided, peksta neid, kuni nad seisavad kahel tagumisel jalal püsti või hüppavad
kasuka kõrbelõhna saatel läbi põlevate rõngaste.
Täna oleme arusaamal, et tsirkuses võiksid oma osavust demonstreerida siiski
ennekõike inimesed: inimakrobaadid, klounid ja tuleneelajad. Tsirkus on muutnud
esteetilisemaks ja eetilisemaks. Me ei soovi Eestis enam näha tsirkuse
külalistruppe, kus piinarikastes tingimustes loomi mööda esinemispaiku kitsastes
oludes väntsutades transporditakse, et siis areenil nende väärikuse alandamist
pealt vaadata.
Vabaks tsirkusesse
sattumise võimalusest saavad täna tööseantava eelnõuga siiski vaid metsloomad,
kes on vabadusest püütud. Nende loomade kasutamine, kes on kasvanud inimese
kodus (kassid, koerad, küülikud, kanad, haned, pardid, kalkunid) ja kui
tagatakse nende liigiomane käitumine. Nii et tegemist on loomade ärakasutamise
lõpetamise teel siiski vaid ühe, samas aga väga olulise sammuga.
Meenutagem, et
loomatsirkuste keelamine oli aktuaalne ka 2015, kui põllumajandusminister oli
Ivari Padar. Siis ei jõudnud eelnõu Riigikokku.
Eesti ühiskonnas kogub diskussioon loomade väärikuse üle alles hoogu. Parlamendis kukkus
karusnahafarmide sulgemise eelnõu teatavasti küll esialgu läbi. Ent küsimus loomade õigustest ja nende
ärakasutamisest inimese poolt muutub üha aktuaalsemaks. Tsirkuste ja karusnahakasvanduste kõrval on
loomakaitse huvivaldkonnaks intensiivloomapidamine: tingimused farmides,
pikamaatransport, võimalikult valutu hukkamine. Loomakaitse eesmärgiks on
kokkuvõttes asjatute ja välditavate kannatuste vähendamine miinimumini. Loomade
kannatuste vähendamise kõrval on teemaks ka loomadega kokkupuutuvate inimeste
nt nende dresseerijate ja kasvatajate psüühiliste kannatuste vähendamine.
Tsirkuste ja laatade puhul on oluline ka tsirkusekülastajate ohutus.
Loomade õiguste teema
laiem taust on eetika – õpetus õigest ja valest ning see haakub tegelikult
inimõiguste ja võimu temaatikaga. Nõrgemate olukord ja asjatute kannatuste vältimine, olgu need siis
inimesed või loomad, on progressiivselt mõtlevate inimeste jaoks võtmeteemad, millega saab mõõta ka
ühiskonna arengutaset.
Loomade õiguste teemal
arutlenud filosoof Giorgio Agamben väidab, et suhtumises loomadesse on
võtmeküsimuseks inimese ja loomade erinevuse otsimine ja inimese püüd leida
kinnitust oma unikaalsusele. Inimene otsib erinevate loomade puhul enamasti
tunnuseid, mis teda loomadest eristavad ja mis väga tähtis, inimest ülendavad.
Loomade ja inimeste erinevust tõlgendatakse igal juhul vaimsuse ilminguna,
näiteks püstiseismist ja pöialt on seostatud tööriistade kasutamisega. Loomade
juures rõhutab inimene alati millegi puudumist: olgu see kõnevõime,
ratsionaalsus, kultuur, ajalugu, teadlikkus surmast, erootika, häbi, süü. Nende
nähtuste puudumine legitimeerib justkui inimese domineerimise loomade üle ja
õigustab loomade ärakasutamist. Kui loomad on saadud tegema midagi, mis on
inimesele omane – tantsivad, liiguvad mingi korra järgi, täidavad käske, tundub
loom inimesele tark, aga ka naljakas. Tsirkuses sellisel puhul aplodeeritakse.
Kui Carl Linné paigutas 18. sajandil
primaatide keskele ka inimese, oli see skandaal. Tänaseks oleme me
aktsepteerinud, et šimpansid ja gorillad polegi meist väga kaugel ja on isegi
leitud, et inimesel ja kassil on leemurite näol ühised eellased. Me oleme
loomadega sarnasemad kui kunagi arvati ja nii on vaja vähendada loomade ärakasutamist
ja kannatuste põhjustamist loomadele miinimumini.
Inimese suhe loomadega on
pidevas muutumises, seda enam, mida rohkem
aktsepteerib inimene oma sarnasust loomadega. Arenenud maailm liigub igal juhul selle poole, et tunnistada loomade
õigust liigiomasele elule ja väärikusele. Loomatsirkuste ärakeelamine on
oluline samm sellel teel.
Loomad vabaks!
Comments
Post a Comment